31.5.11

HYDROLATER



Delar med mig av Signes tips ( som jag verkligen blev nyfiken på ):

Istället för “vanligt” ansiktsvatten/toner så använder jag naturens egna variant på densamma. “Hydrolater är aromatiskt väldoftande vatten som är en biprodukt när man framställer eteriska oljor. Hydrolater är destillerade och har bra hållbarhet.” -Från Crearomes hemsida.

Man använder det som ansiktsvatten eftersom det har en svalkande och sammandragande effekt på huden, precis som en toner brukar ha, men det här är 100% naturligt, inga läskiga kemiskt framställda medel.

Igår hittade jag en gammal glasflaska med spray som det var rosenvatten i tidigare, men eftersom jag köpte det på rea så gick datumet ut innan jag hann använda klart den, så jag diskade ur den noga och hällde i de två hydrolater jag varvar mellan just nu, rosenvatten och apelsinblomsvatten. De båda doftar verkligen helt jävla magiskt, jag föreställer mig att Jasmine i Aladdin doftar precis så här.

Jag använder vattnet efter rengöring innan återfuktning på kvällen och på morgonen istället för att tvätta ansiktet.

Hydrolater finns att köpa i alla hälsokostbutiker och vissa finns även i välsorterade matbutiker på den “exotiska” hyllan, där är de väldigt mycket billigare.

Alla hydrolater har alltså en svalkande och sammandragande effekt på huden, ros och apelsinblomsvatten fungerar på alla hudtyper medan exempelvis lagerblads och salviavatten är lätt antiseptiska och fungerar därmed väldigt bra på fet och oren hud. För väldigt känslig hud passar kamomill och lavendelvatten som är lugnande fint.

Inga kommentarer: